mai bejegyzés a második része a „Blogposzt a Blogolásról” poszt sorozatomnak és ma arról értekezem, hogyan kezdtem blogolni és mi volt az eddigi tapasztalatom.

Wokandapix, Pixabay 

AZ EGÉSZ AMERIKÁBAN KEZDŐDÖTT

Talán ez meglepő lesz egy-két olvasó számára, de tartalmak megosztásával már 2013 és 2014 között is foglalkoztam, amikor is egy 90-es évekről szóló Facebook oldalt (90’s stuff) működtettem. Azonban a szó szoros értelmében blogolni 2020-ban kezdtem Amerikában, egy angol nyelvű Egészség és Wellnessel foglalkozó oldal létrehozásával.

Több száz órás kemény munka árán a következő öt tanulságot vontam le az angol nyelvű blogolással kapcsolatban.

  1. Ha angolul szeretnél tartalmakat megosztani, akkor nem árt, ha különösen próbálsz egy piaci rést találni ,mivel rengeteg versenytársad lesz. A kiválasztás történhet demográfiai ismérvek (nem, életkor, szakképzettség, diploma, lakóhely) alapján, valamint azt mindenképp érdemes végiggondolni, hogy te KIKET SZERETNÉL a közönségednek tudni. Ezt a kérdést nem csak átgondolni érdemes, hanem határozottan azt is gondolom, hogy ezzel van értelme először foglalkozni, ha egy idő után szeretnéd, hogy a blog számodra is hasznot nyújtson, és most itt nem pusztán csak az anyagiakra gondolok.
  2. Mivel az első pont rendkívül fontos, ezért mindenképp vizsgáld meg, hogy mely közösségi média vagy egyéb online felületeken tölti az általad elképzelt közönség az idejét és azokra az oldalakra koncentrálj. Nem kell mindenhol ott lenni!
  3. A nézőközönség felépítése időbe fog telni, ezért érdemes mindeközben azt is gyakran elemezni, hogy a témádon belül mely keresőszavakra keres rá a legtöbb ember és ezek közül melyekről beszél a legkevesebb blogger vagy online tartalomgyártó. Ezek a keresőszavak szintén egy potenciális piaci rést jelenthetnek. A megfelelő keresőszavak megtalálása céljából a Google Kulcsszótervező egy ingyenes, de egyben hatékony segítséget nyújt és én is azt szoktam használni.
  4. Idővel próbáld meg szűkíteni a taglalt területeket. Az egyik oka annak, hogy az Egészség és Wellnessel foglalkozó oldalam már csak a fogyás kérdésére összpontosít, mert egyrészt köszönhetően annak is, hogy az egészséges életmódot érintően túl sok témakörrel foglalkoztam, a nézettség nem tudott növekedni. Azonban a sokfelé koncentrálás és annak elemzése, hogy mely témakör jár a legnagyobb eléréssel meghozta gyümölcsét, mert már tudtam azt, hogy mely pillérre (fogyás) szűkítsem a tartalmakat. Ezért mondom, hogy csak idővel korlátozd a tematikákat, ha több dologról szeretnél beszélni egyszerre.
  5. Végül, de nem utolsó sorban nagyon azt ajánlom, hogy olyan témáról kezdj el blogolni (különösen ha több dolog érdekel egyszerre) amiről szinte nem telik egy úgy nap, hogy ne gondolkozzál el, tehát ami igazából a szívügyed is. Ezt azért is mondom, mert hetente sok sok órát fogsz a blogoddal tölteni.

MIT TANÍTOTT SZÁMOMRA A „MÁSOK KÖZÖTT”?

 A legutóbbi alkalommal már kitértem arra, hogy miért kezdtem el a „Mások Között” blog oldalamat. Arról azonban még nem beszéltem részletesen, hogy mit tanultam a magyaroknak való blogolás által és a tapasztalatom mennyiben volt más, mint az angol nyelvű oldalam esetében.

Kezdem a hasonlóságokkal, mert azt egyszerűbb kivégezni! Az angol nyelvű blogolás esetében elsőként és másodikként is kiemeltem, hogy érdemes az általad elérni kívánt nézőközönség tulajdonságaira és online szokásaira koncentrálni. Úgy gondolom, hogy a magyar nyelvű blog esetében is ez egy elsőrendű kérdés egyrészt amiatt, mert sokkal hatékonyabban tudsz tartalom írással foglalkozni, ha mindezt azon emberek részére teszed, akiket te is szívesen megszólítanál és akik számára a te tartalmad is releváns és aktuális információt nyújt.

A másik oka a közösségépítés igényének (és ez talán egy kicsit különbség is az angol nyelvű blogoláshoz képest, mert sajnos Magyarországon ez egy jellemzőbb probléma) a rosszindulatú kommentek igen erős jelenléte hazánkban. Sajnos, ha nem a megfelelő embereket találod meg, gyorsan egy troll parádéra emlékeztető kommentáradat közepén találhatod magad. Nem mondom, hogy ilyesmi angol nyelvű blogolásnál egyáltalán nincs, de eddigi tapasztalatom alapján kevésbé jellemző.

A pozitívuma a magyar nyelvű webtartalom írásnak viszont az, hogy talán kevésbé kell annyira egy témára fókuszálni, hogy elérj embereket, mely adódik abból is, hogy Amerika lakossága durván 33,5-szerese hazánkénak és az amerikai blogok száma egy kutatás szerint 2021-ben eléri a 600 milliót. A nagy számok törvénye azonban a gyors elérés szempontjából sajnos azt vettem észre, hogy nem igazán kedvező, éppen ezért Magyarországon véleményem szerint az kifejezetten egy pozitívum, hogy a targetingnek nem kell annyira toppon lenni már az elején, hogy a nézettség nőjön. Arról nem is beszélve, hogy ha a blog.hu-n kezdesz el blogolni és engedélyezed a reklámok megjelenését akkor, ha minőségi tartalmat osztasz meg, kikerülhetsz a címlapra, mely igencsak segíti az elérést.

A Mások Között eddigi szerkesztése alapján szintén kiemelném még a közösségi felületek (elsősorban a Facebook, viszont, ha a blog erőteljesen vizuális élmények nyújtására is alapoz, akkor az Instagram) és a YouTube (amennyiben érdekel a videózás) használatának jelentőségét. 

A KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS EGYIK PÁRATLAN ESZKÖZE

Továbbá erőteljesen fontolóra venném (és én már ezt megtettem) egy podcast (alapvetően inkább hang alapú digitális tartalom) létrehozását a következő okok miatt:

  • A podcast kifejezetten emlékeztet egy rádióműsorra. Ha mindig is érdekelt a rádiózás (mint pl. engem is), akkor itt a lehetőség számodra!
  • Egyszerűbb elkezdeni, mint a YouTube csatornát, mert nem kell a tökéletes videó elkészítésével bajlódni.
  • Bár a YouTube-on a YouTube algoritmusának következtében emberek talán hamarabb érnek el, de sok esetben az a tapasztalat, hogy azokkal az emberekkel, akik a Podcastodat hallgatják egy mélyebb kapcsolatot tudsz kialakítani ahhoz képest, mintha pusztán csak egy YouTube csatornában gondolkoznál, mely megint csak az algoritmussal magyarázható. Gondolj bele abba, hogy egy podcast epizód minimum 30 perces. Ha valaki odafárad a podcast felületedre, hogy téged hallgasson minimum egy fél órán át, az úgy gondolom egy igen erős lojalitásról tesz tanúbizonyságot.

Ennyiben szerettem volna összefoglalni saját történetemet és tapasztalataimat blogolás kapcsán. Remélem a beszámolóm elgondolkodtató és inspiráló volt számodra. Ahogy mondani szokás, kéz-és lábtörést kívánok neked ezen a munkával teli, de hosszú távon meggyőződésem, hogy kifizetődő úton.


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Avatar placeholder

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük